انگلیس و فرانسه برای که می رقصند؟
dashtak
اجتماعی- تفریحی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
سه شنبه 28 آبان 1392برچسب:, :: 10:3 :: نويسنده : yaser

باید به غربی ها به ویژه فرانسه که در نقش مدافع رژیم صهیونیستی ایفای نقش می کند و همچنین انگلیس یادآوری شود که فرصت همراهی دولت جدید در ایران را از دست ندهید و فکر نکنید با فشار و ارعاب می توانید کسب امتیاز بیش ترکنید!!

اعلام مواضع صریح و بی پرده دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در گفتگو با نشریه اماراتی الاتحاد مبنی بر این که تحریم های ضد ایرانی کاهش نخواهد یافت و همچنین سفر فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه به سرزمین های اشغالی و مذاکرات فشرده و گفتگوهای جانبدارانه وی با بنیامین نتانیاهو حول برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، دو رویداد مهمی است که در روزهای اخیر آنهم درست در زمانی که بیشتر از چند روز دیگر به برگزاری دورجدید مذاکرات هسته ای ایران وائتلاف 1+5 در ژنوباقی نمانده است، درکانون توجه محافل سیاسی و رسانه ای جهان قرار گرفته است؛ دو رویداد که می توان آن را تحرکات جدید فرانسه و انگلیس که هر دو از اعضای 1+5 هستند، در راستای بهره برداری حداکثری دو کشور به ویژه در ابعاد اقتصادی از رژیم های منطقه ای غرب آسیا به ویژه شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس و همچنین رژیم صهیونیستی، با مستمسک قرار دادن پرونده هسته ای ایران به ویژه مذاکراتی که در این زمینه در پیش رو است ارزیابی کرد.

درادامه برای شفافیت بیش ازپیش موضوع وتحلیل اهداف ومقاصد وپشت پرده دورویداد مهم مذکور، ابتدا ضروری است اشاره ای کوتاه به جزئیات آن ها داشته باشیم.

گفتگوی مطبوعاتی معنادار کامرون با نشریه اماراتی

لازم به توضیح است که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در گفتگوی اختصاصی با نشریه اماراتی الاتحاد ضمن اعلام حمایت از تلاش برای انتقال قدرت در سوریه و همچنین با عمیق و مستحکم خواندن روابط بین انگلیس و امارات ، درباره موضوع هسته ای ایران تأکید کرده است که تحریم های ضد ایرانی کاهش نخواهد یافت.

وی در این گفتگو که در دفترش در لندن برگزار شد و شنبه 25 آبان در نشریه انگلیسی «نشنال» نیز منتشر شد، بر عمق روابط دوستانه که بر پایه فهم مشترک و منافع مشترک اقتصادی در حال توسعه و رعایت اهداف راهبردی و برقراری آرامش و ثبات در منطقه خلیج فارس، یمن، مصر و سوریه استوار است، تأکید کرد.

نخست وزیر انگلیس همچنین بدون این که اشاره ای به کمک های مالی - تسلیحاتی کشورهای غربی در دو سال اخیر در اختیار گروه های تندرو و تروریستی در سوریه قرار می گیرد، داشته باشد، گفته است: انگلیس همواره بر مقابله با تهدیدات گروه های تندرو که در سراسر منطقه و جهان ملت ها را تهدید می کنند، تأکید دارد!

وی همچنین با جانبداری معنادار از امارات، درباره جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس اعلام کرده است، لندن از راهکاری مسالمت آمیز برای حل این موضوع حمایت می کند.

کامرون دراین گفتگو بدون اشاره به مالکیت این جزایرازسوی ایران دراقدامی مداخله جویانه که ارتباط معناداری با مذاکرات آتی ایران و1+5 دارد، ازحل وفصل این موضوع با مذاکرات مستقیم یا دادگاه بین المللی حمایت کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سوریه و ایران اشاره کرده و گفته است: بین مسئله مذاکرات هسته ای تهران و کشورهای غربی و مسئله تغییراتی که اکنون در سوریه روی می دهد، هیچ ارتباطی وجود ندارد، زیرا این دو مسئله به طور کامل از هم جدا هستند و غرب خود را ملزم به منع پیشرفت هسته ای ایران و نا مشروع دانستن نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه می داند!

کامرون در ادامه گفته است: اگرچه اوضاع درباره ایران کمی بهتر شده اما تحریم ها به قوت خود باقی است و هرگز این وهم را برای کسی قابل تصور نمی کنیم که این تحریم ها کاهش یابند!

سفر سه روزه اولاند به اراضی اشغالی

سرزمین های اشغالی از یکشنبه 26 آبان میزبان حضور یکی از سران ارشد اروپا یعنی فرانسوا اولاند که کشورش بر خلاف همه قوانین بین المللی در دهه پنجاه میلادی به انتقال فناوری هسته ای نظامی به رژیم صهیونیستی کمک کرده است. چنانکه پایگاه صهیونیستی «دبکا» همزمان با سفر اولاند رئیس جمهوری فرانسه به فلسطین اشغالی و به فاصله سه روز تا آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، نوشته است، هدف از سفر اولاند به تل آویو بررسی تشکیل جبهه واحد فرانسوی - صهیونیستی - عربی علیه برنامه هسته ای ایران است.

اولاند که سرگرم دیدار سه روزه از سرزمین های اشغالی است در مراسم استقبال از وی در سخنانی گفت: گفتگوهای صلح باید به پایان بحران و همه ادعاها منجر شود و من می خواهم تأکید کنم که ما همه تلاش خود را برای صلح و امنیت صهیونیستی به کار می گیریم.

وی درباره برنامه هسته ای ایران نیز که یکی از محورهای اصلی مذاکرات وی با مقامات صهیونیستی است گفت که کشورش تکثیر تسلیحات هسته ای به ویژه در ایران را خطری بزرگ می داند و مدعی شد: تسلیحات هسته ای در ایران تهدیدی برای رژیم صهیونیستی ، منطقه و تمامی جهان است. وی همچنین در سخنان نیز در بدو ورود به تل آویوگفت: می خواهم تأکید کنم که ما همه تلاشمان را می کنیم تا صلح و امنیترژیم صهیونیستی محقق شود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت: تا زمانی که مطمئن نشویم ایران به کار گسترش تسلیحات هسته ای نمی پردازد، تحریم ها را متوقف نمی کنیم. وی همچنین به زبان عبری از رژیم صهیونیستی به عنوان دموکراسی قدرتمند یاد کرد که باید به خود افتخار کند و گفت: فرانسه موضع اسرائیل درباره ایران را جدی تلقی می کند و شکافی در این باره بین ما وجود ندارد.

اولاند افزود: ما تا هنگامی که اطمینان حاصل نکنیم ایران به سمت سلاح اتمی حرکت نمی کند،همه خواسته ها و تحریم های خودمان را حفظ خواهیم کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در این دیدار که بی صبرانه منتظر آن بود گفت: ما امیدواریم که بتوانیم دوستانمان را برای دستیابی به یک توافق بهتر با ایران در طول این هفته متقاعد کنیم.

اولاند همچنین در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر با تأکید بر مواضع غیرمنطقی خویش گفته است: فرانسه طرفدار رسیدن به یک توافق مقدماتی با ایران است؛ اما بر مبنای چهار نکته و شرط وی افزوده: شرط نخست این است که از همین اکنون، همه تأسیسات هسته ای ایران تحت نظارت بین المللی قرار بگیرد.

شرط دوم این که غنی سازی اورانیوم در سطح 20  درصد در ایران تعلیق شود.

سوم این که ذخیره اورانیوم کنونی در ایران کاهش پیدا کند و در نهایت، کار ساخت رآکتور آب سنگین اراک باید متوقف شود. این ها شرط هایی است که از نظر ما، برای تضمین هرگونه توافق ضروری است!

تحلیل علل و چرایی اظهارات ضد ایرانی اولاند و کامرون

اگرچه برخی از تحلیلگران مسائل سیاسی و بین المللی بر این باورند که سفر اخیر رئیس جمهوری فرانسه به سرزمین های اشغالی ارتباط مستقیمی با پرونده هسته ای ایران نمی تواند، داشته باشد، زیرا که این سفر ناشی از انگیزه دو طرف برای گسترش بیش از پیش مناسبات دوجانبه است، لکن با این حال وقتی به سخنان و اظهارات خصمانه و ضد ایرانی اولاند در تل آویو و در گفتگو با سران ارشد رژیم صهیونیستی مراجعه می کنیم به خوبی متوجه می شویم که حتی اگر بپذیریم که این سفر ارتباط مستقیمی با پرونده هسته ای ایران ندارد، ولی مطالعه کم و کیف این سخنان به روشنی نشان می دهد که دستکم بخش اعظمی از دستور کار این سفر حول محور ایران و برنامه هسته ای آن است.

روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران و تغییر رویکردها و تاکتیک ها در سیاست خارجی و عزم راسخ نظام برای حل و فصل پرونده ساختگی هسته‌ای و رفع فشارها و تحریم ها سبب شده برخی کشورهای عربی همچون عربستان، قطر و امارات از یکسو و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر نسبت به پویایی ایران در منطقه نگران باشند، زیرا که از نظر این گروه از بازیگران منطقه ای در غرب آسیا، بهبود تعاملات ایران با کشورهای مختلف به ویژه غربی ها زمینه ارتقای مناسبات را فراهم می‌کند که عملاً این کشورها در مرتبه دوم اهمیت در منطقه قرار می‌گیرند.

در این بین «مانع تراشی معنادار» فرانسوی‌ها در مسأله هسته‌ای و همراهی با سیاست‌های رژیم صهیونیستی نشان داد که موفقیت دستگاه دیپلماسی در این مدت مؤثر و مثمر به ثمر بوده است.

اما از این طرف نیز اظهارات ضد ایرانی و خصمانه نخست وزیر انگلیس در گفتگو با یک نشریه اماراتی و سخنان و مواضع سرسختانه رئیس جمهوری فرانسه در اراضی اشغالی در قبال پرونده ساختگی هسته ای ایران در حالی صورت می گیرد که به وضوح قابل مشاهده است که دو کشور در این چند روز باقی مانده برای انجام دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران، با بهره برداری و مستمسک قرار دادن این پرونده که یکی از دغدغه های مهم سیاسی – امنیتی رژیم صهیونیستی و برخی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس که به تحقیق از جمله سرمایه گذاران بزرگ مالی و اقتصادی در دو کشور بحران زده فرانسه و انگلیس نیز به شمار می آیند، بتوانند با بکارگیری همه  توان و شگردهای سیاسی و دیپلماتیکی خود تا آنجا که جا دارد به باج خواهی اقتصادی و مالی از بازیگران منطقه ای مذکور به ازای لحاظ کردن  دغدغه های آن ها در رابطه با برنامه هسته ای ایران و به عبارت دیگر در قالب یک بازی برد – برد که در چارچوب آن هم منافع و نواقص اقتصادی دو کشور مذکور تأمین شود و هم دغدغه خاطر عربستان و قطر و امارات و صهیونیست ها رفع شود، بپردازند.

در این باره فقط کافیست به این اشاره شود که سفر اولاند به فلسطین اشغالی در حالی آغاز شده است که جدیدترین نظرسنجی ها در فرانسه حاکی است که میزان محبوبیت وی به پایین ترین حد خود در تاریخ فرانسه رسیده است. نظرسنجی موسسه You Gov که به سفارش روزنامه آمریکایی هافینگتون پست و شبکه فرانسوی iTele  انجام شده نشان می دهد میزان محبوبیت رئیس جمهور فرانسه در اثر افزایش میانگین بیکاری، افزایش مالیاتها و کاهش رشد اقتصادی به 15 درصد رسیده که پایین ترین میزان در تاریخ فرانسه است.

این در حالیست که برخی منابع نیز اعلام کرده اند، اولاند در سفر سه روزه به فلسطین اشغالی که در طول این سفر با نتانیاهو و شیمون پرز ملاقات داشته است، به طور اساسی ارتقای سطح مبادلات تجاری با تل آویو و رساندن آن به سطح روابط سیاسی را در دستور کار خود دارد تا بلکه از مشکلات اقتصادی و مالی گریبانگیر فرانسه که در دوران ریاست جمهوری وی تشدید شده است، بکاهد. غافل از این که فرانسه و حتی انگلیس که با ایفای نقش منفی در قبال پرونده هسته ای ایران به خوش رقصی برای امارت و عربستان و قطر و صهیونیست ها روی آورده اند، گویا از یاد برده اند که چند روز باقیمانده تا آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 نه یک بازه زمانی کوتاه برای باج خواهی از رژیم های مرتجع و صهیونیست ها و خط و نشان کشیدن و شرط و شروط گذاشتن برای ایران که اساساً یک فرصت کوتاه برای غرب است تا با استفاده از آن بتوانند هرچه سریع این موضوع مورد مناقشه میان ایران و غرب را که لاینحل ماندن آن در نهایت به ضرر غربی ها تمام خواهد شد، حل و فصل کنند. کما این که گویا از این نکته نیز غفلت کره اند که با توجه به پیشنهاد دقیق و جامع ایران در مذاکرات ژنو 2 که در سه مرحله اجرایی می شود، دیگر بهانه از دست غرب برای ادامه این بازی ده ساله خارج شده و اصولاً دیگر دلیلی برای بهانه تراشی باقی نمانده است. چنانکه ابتکار ایران در ژنو 2، پنج وزیر خارجه را به ژنو کشاند و اگر نبود حرکت صهیونیستی - فرانسوی این مذاکرات در این مرحله به نتیجه مثبتی رسیده بود.

تحرکات جدید فرانسوی و انگلیسی با بهانه قرار دادن پرونده هسته ای ایران برای بهره برداری حداکثری از رژیم های مرتجع عربی – عبری در غرب آسیا از یکسو و مانع تراشی های گسترده و بی دلیل و غیرمنطقی این رژیم های مرتجع و صهیونیست ها در مسیر مذاکرات هسته ای ایران و غرب با توسل به فرانسه و انگلیس از سوی دیگر درحالی است که دیگر شکلی نیست که همه چیز برای رسیدن به توافقی جامع و کامل آماده شده است. فرانسه و انگلیس و حتی عربستان و امارات و قطر و رژیم صهیونیستی باید بدانند شرایط امروز، شرایط خاصی است چرا که حکایت از این واقعیت دارد که دیدگاه های دو طرف اصلی یعنی ایران و آمریکا  بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به هم نزدیک شده است. چنانکه کارشکنی های رژیم اسرائیل و فرانسه به هر نحو و با هر هدفی که می خواهد باشد، با اینکه در کوتاه مدت می تواند روند را کند یا به تأخیر بیندازد اما بدون شک راه به جایی نبرده و اساساً به جایی نمی رسد. چرا که هم اکنون همه دریافته اند چه کسانی نقش تخریبی دارند و نمی خواهند خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای تشکیل شود به همین دلیل با به هم زدن بازی برد - برد بر تبل زیاده طلبی و زورگویی می کوبند.

به عنوان جمع بندی باید به غربی ها به ویژه فرانسه که در نقش مدافع رژیم صهیونیستی ایفای نقش می کند و همچنین انگلیس یادآوری می شود که فرصت همراهی دولت جدید در ایران را از دست ندهید و فکر نکنید با فشار و ارعاب می توانید کسب امتیاز بیش ترکنید!! به سران فرانسه باید گفت که شما در دوره های قبل نیز مذاکرات هسته ای تروییکای اروپایی را رهبری و سلیقه ایرانی را تجربه کردید! مطمن باشید ایرانی ها مردان با هوش و با شعورند. اول متنی را امضاء نمی کنند که بعد بایست برایش مذاکره و چانه زنی کنند! اصلا مایل نیستند دو بار، روی یک متن مذاکره کنند!

قلب آحاد مردم ایران از رفتار دولت فرانسه رنجیده است، امیدواریم آقای اولاند نیز واقع بینانه تر مسائل را رصد کنند و بازیچه دست دیگرانی که مقاصدی نامشروع و به مراتب خارج از استانداردهای متعارف سیاسی و بین المللی داشته و برای تحقق آن دست به هر کاری می زنند، ندهند. اکنون وزیر خارجه فرانسه از موقعیتی متزلزل چه در بین افکار عمومی داخل فرانسه و چه در میان افکار عمومی جهان، برخوردار است. لذا به 1+5 صریح باید گفت و متذکر شد که فرصت را در مقابل ایران از دست ندهید و بدانید فرسایش در مذاکرات و طولانی شدن مذاکرات هر چند به نفع دو طرف نیست، اما این را بدانید که در بی نتیجه ماندن این گفتگوها شما به مراتب بیش تر متضرر خواهید شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان dashtak و آدرس dashtak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1